Facel Vega Facel 2, 1962 restoration
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Mise à jour: 17-April-2024 13:01

Facel Vega Facel 2, 1962 restoration

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Cette impressionnante Facel Vega Facel II d’année 1962 fut vendue neuve avec le moteur V8 Chrysler 413 de 400 ch SAE équipé de deux carburateurs Carter à quatre corps et de la boîte de vitesses manuelle à quatre rapports Pont-à-Mousson. Cette très belle automobile fut achevée en mars 2022 après une restauration complète en parfait état pour son propriétaire français.

La Restauration. L'automobile a été entièrement dépouillée. La peinture corporelle fut décapée lors d'un processus de bain spécial. La carrosserie de cette Facel II fut reconstruite avec de la tôle neuve jusqu'à la taille. Sur le côté gauche une partie de la tôle a été renouvelée par le passé (porte et aile arrière). Suite à la restauration de la tôlerie, la carrosserie a reçu un revêtement KTL (bain de trempage) par une entreprise spécialisée. L'apprêt KTL atteint toutes les surfaces métalliques du corps, également à l'intérieur de toutes les coutures et des espaces creux. Le moteur V8 fut entièrement révisé et restauré. Sur les photos vous pouvez voir les mécaniciens occupés à assembler les pistons sur les bielles. Les axes de piston furent refroidis dans de la neige carbonique à -78 degrés Celsius (rétrécissement) tandis que les bielles furent chauffées à quelques centaines de degrés (dilatation) à l'emplacement du pied de bielle. Le montage doit être fait très rapidement, après quelques secondes l'axe de piston se dilate et le 'petit bout' se rétracte, afin que l'axe de piston reste bien en place. Le châssis a été entièrement restauré et complété avec le montage du moteur, de la boîte de vitesses, de la suspension et de tous les autres composants mécaniques. Lorsque la carrosserie est revenue revêtue de KTL, la carrosserie fut lissée et peinte. Avec le châssis et la carrosserie à nouveau « mariés », la voiture fut achevée pour l'envoyer à notre partenaire de sellerie. Lorsque la Facel II nous a été rendue, le pare-brise et les dernières pièces intérieures et extérieures furent installés. Après cela, la voiture a fut testée et ajustée pendant 500 kilomètres d'essai avant d'être livrée à son propriétaire.

Veuillez nous contacter si vous souhaitez que votre automobile Facel Vega soit entièrement restaurée à la perfection. Contactez-nous également pour des réparations importantes, des restaurations partielles et des révisions.

The Facel Vega II is the follow-up to the legendary Facel Vega HK 500. The undercarriage of the Facel II is identical to it’s predecessor i.e. welded steel chassis, independent suspension with coil springs in the front, a live axle leaf spring system at the rear and disc brakes all round. The Facel II, however, is equipped with a more powerful Chrysler V8 motor (either a 6.2 Litre 390 bhp or a 6.7 litre 400 bhp). The 6.7 Litre motor of the Facel 11 has two four-barrel carburettors.

The body of the Facel II has little in common with it’s predecessor except for the fact that it’s appearance, like the HK 500, is stylish down to the last detail. The tail end and side window sections of the vehicle have the trademark "new edge" design which can be found in today’s concept vehicles from Ford and Cadillac; a mixture of sharp angles and fluid curves.

The Facel II also has an ingeniously constructed panoramic windscreen and rear window with extraordinarily beautifully integrated indicator lamps set into the top flanks of the rear wings. The interior, like the HK 500 is majestic; a beautiful mock walnut dashboard sloping gracefully away to it’s rounded corners, finely crafted handles and switches and sublimely comfortable leather seats. The Facel II also has many of the American novelties, which in the 60’s were simply well-built, robust and downright reliable pieces of equipment. The Facel II was an incredibly luxurious and expensive car of which only 183 were ever built. In 1962-'63 the Facel II was one of the fastest production line cars in the world, continuing the reputation the HK 500 had built for itself in the years before.

Technical data

6.7 litre Chrysler Wedge V8 engine
carburettor(s): 2 x Carter AFB "fourbarrel" carburettors
capacity: 400 SAE bhp at 5400 rpm.
gearbox: 4-speed manual gearbox (Pont-a-Mousson)
top-speed: 126 mph - 240 km/h.
brakes: disc brakes all round
weight: 1800 kg.

Facel Vega history

The French company Facel (Forges et Ateliers de Construction due’s et Loir) was first established in 1938 as a manufacturer of stainless steel products for the aircraft industry. After the second world war Facel began constructing automobile bodies for Simca, Ford France and Panhard.
In those days, the company was under the leadership of Jean Daninos.
Jean Daninos had always dreamt of manufacturing his own design of super car; the "Grand Routier" or in other words, a luxurious, comfortable and practical 4-person sports car. 1954 saw this dream become a reality with the introduction of the first ever Facel automobile onto the market, the Facel Vega FV1, equipped with a powerful and trustworthy American V8 Chrysler motor.

The addition of the Chrysler motor meant that Facel was one of the first manufacturers to combine European styled body work with a big reliable American V8...
The Facel Vega's were expensive and highly exclusive but they sold well, particularly amongst film stars and the rich and famous. With the passage of time the newer models became increasingly more expensive as extra improvements and features were introduced. At the end of the 1950’s, Facel had a motor designed specifically for use in a smaller model, the Facellia.
Unfortunately, these motors had so many teething problems that the huge amount of warranty claims they caused led the company into serious financial difficulties. The last ever models of the Facel line were fitted with Volvo P1800 (Facel III) and Austin Healey 150 pk six cylinder motors ( Facel 6). In 1964 this proud automobile finally went out of production.
Facel Vegas are cherished by enthusiasts all over the world to this very day. This extremely unique class of vehicle can easily be placed alongside classic makes such as Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Even though Facel did not manufacture it’s own motors, it is safe to say that the vehicle commonly known as the "Grand Routiers" of automobiles is of absolute top class and continues to leave a deep and lasting impression.

© Marc Vorgers 

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