Fiat Barchetta ‘Black Edition’, 2000 | € 15.950,--
Fiat Barchetta « Black Edition », année 2000 (première immatriculation le 20 mai 2000). Numéro de châssis ZFA183000*00047225*, numéro de moteur 60586932. Carrosserie orange (Arancio Victoria 570) associée à un intérieur en tissu/cuir anthracite et moquette noire. Capote souple en vinyle noir et toit rigide couleur carrosserie. Cette magnifique Fiat Barchetta « Black Edition » fut vendue neuve aux Pays-Bas par Autohuis Ede van Wirdum. Choyée par trois propriétaires successifs depuis sa mise en circulation, elle affiche 87 574 kilomètres au compteur. Dessinée par Andreas Zapatinas au Centro Stile de Fiat et lancée en 1995, la Fiat Barchetta est un roadster italien compact et sportif, dans l'esprit des voitures de sport italiennes légères. Son nom, Barchetta, signifie « petit bateau ». Cette voiture, basée sur la plateforme de la Fiat Punto, est équipée d'un moteur quatre cylindres de 1 800 cm³ développant 131 ch, associé à une boîte de vitesses manuelle à cinq rapports et à une traction avant. Cette « Black Edition » bénéficie d'un pack d'options exclusif comprenant des garnitures intérieures contrastantes noires (portes et tapis de sol en velours), des arceaux de sécurité noirs, un logo avant noir, des jantes en alliage et un système audio Fiat haut de gamme avec RDS et lecteur CD. Ce magnifique exemplaire fut repeint par un professionnel ; il est comme neuf ! Son historique d'entretien est complet et documenté. Le carnet d'entretien fut rempli et tamponné avec précision jusqu'à la dernière révision à 87 062 kilomètres. Ce superbe véhicule est vendu avec son hard-top et sa housse de protection Fiat d'origine. Un « classique moderne » très recherché !
Cette Fiat est en vente / à vendre chez Montagna d’Oro.
Prix : € 15.950, -.
The Fiat Barchetta was presented in 1995 as a compact two-seat roadster designed to revive the spirit of Italian open-top motoring. Its name, meaning “little boat” in Italian, deliberately echoed the tradition of lightweight sports cars from the post-war era. Development had begun in 1990 under the project name *Tipo B Spider 176*, with styling overseen by Andreas Zapatinas and Alessandro Cavazza at Fiat’s Centro Stile. The prototype work was carried out by Stola, while Peter Davis contributed to the interior design. Built upon the Fiat Punto platform, the Barchetta featured a shortened wheelbase to enhance agility and driving pleasure. Power came from a 1.8-litre DOHC four-cylinder engine with variable valve timing, producing 131 PS. This allowed the car to accelerate from 0 to 100 km/h in 8.9 seconds and reach a top speed of around 200 km/h. Assembly was initially entrusted to the coachbuilder Maggiora at Chivasso, a company with a long tradition in Italian car production. When Maggiora closed in 2002, Fiat transferred production to its Mirafiori plant in Turin. The Barchetta was offered in several trim levels and special editions, often distinguished by unique colours and interior details. One of its most distinctive design features was the flush-fitting door handles, inspired by the Cisitalia 202 GT of the late 1940s. In 2003 the model received a facelift, with revised bumpers and minor mechanical updates. Production continued until 2005, marking a decade-long presence in Fiat’s line-up. Although never officially sold in right-hand drive markets such as the United Kingdom, it found popularity across continental Europe. Today the Barchetta is remembered as Fiat’s stylish attempt to rekindle the classic spider tradition in the modern era.
Technical data*:
Engine: 4 cylinder inline engine DOHC 16V
cylinder capacity: 1.747 cc
induction: multipoint fuel injection, variable valve timing
capacity: 131 DIN PS (96 kW) at 6,300 rpm
torque: 164 Nm at 4,300 rpm
gearbox: 5-speed manual transmission
top-speed: 200 km/h (124 mph)
acceleration 0–60 mph: approx. 8.6–8.9 seconds
brakes: ventilated discs (front), solid discs (rear)
drive: front-wheel drive
weight: 1,060–1,135 kg (depending on version and equipment)
*Source: Manufacturer data and period road tests (Fiat press materials, Carfolio, Autocar archives.
