Lotus Elan 1600 (Series 1), 1964
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Mise à jour: 15-October-2024 12:13

Lotus Elan 1600 (Series 1), 1964

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Lotus Elan 1600 (série 1), année 1964. Couleur rouge avec un intérieur noir et une capote noire. Cette voiture porte le numéro de production 258. Cette magnifique Lotus Elan de la 1ère série fut entièrement restaurée, la voiture fut achevée récemment. Le châssis tubulaire spécial, la carrosserie en GRP et tous les composants mécaniques, y compris le moteur Lotus Twin Cam, furent restaurés et révisés. La restauration fut réalisée selon les spécifications d'origine de l'usine. Un reportage photo complet et les factures de la restauration sont présents. Ce magnifique lotus Elan est dans un superbe état et la voiture sonne et roule parfaitement ! La Lotus Elan est mondialement acclamée par les connaisseurs comme étant la voiture de sport classique la plus maniable. Le faible poids de seulement 680 kilogrammes (carrosserie en plastique renforcé de fibres de verre montée sur un châssis à tube central) combiné à un puissant moteur de 105 ch DIN et une excellente tenue de route ont donné naissance à une spectaculaire voiture de sport compacte avec une vitesse de pointe de 180 km/h. et une accélération de 0 à 100 en 7,8 secondes ; Performance extra-terrestre dans les années 1960 ! Une création de voiture de sport emblématique initiée par le directeur de Lotus Colin Chapman et conçue par Ron Hickman. Il s'agit d'une Lotus Elan Série 1 très sportive, superbement maniable et très recherchée !

ARCHIVES | VENDU

Lotus cars was established in the year 1952 by the British engineer Colin Chapman. Earlier, in the year 1948 the first Lotus saw the light of day. It was an Austin Seven based trial car which was named Lotus Mk I. The first company building was located located at old stables in Hensey, north London. In the year 1954 the company was split into Lotus cars and Team Lotus for the racing activities. Team Lotus competed in the Formula 1 championships from 1958 until 1994. Concerning the street cars Lotus has become renown for the Lotus seven and the Super Seven. These ultra light 'street racers' are being produced until this day. The cars are available ready made and in kit form.
All Lotus racing and sports cars are being engineered by the same philosophy: as light as possible. Because of the low weight Lotus cars feature superb road holding capacities, the experience is truly go-kart like. In 1957 the famous Lotus de Elite was presented, this sports car was the first car with a GRP (glass fiber reinforced plastic) unitary bodywork. The Elite was very competitive on the track. In the year 1962 the Lotus Elan was introduced. The Elan was constructed with a backbone chassis on which the GRP body was mounted. The Elan is one of the finest driving and handling classic sports cars. The year 1966 saw the birth of the Lotus Europa. Again a backbone chassis was used but this time the car featured a centrally mounted engine.
Lotus is still alive and kicking with the models Elise, Exige and the modern Europa. The story continues strongly because Lotus always stuck to their philosophy: building ultra light, fast and superb handling cars for road and track use.

Technical data

engine: Four cylinder in-line engine with double
overhead camshafts (DOHC)
induction: 2 x twin choke Weber
cylinder capacity: 1558 cc.
apacity: 105 bhp. at 6600 rpm.
torque 146 Nm. at 4200 rpm.
gearbox: 4-speed, manual
acceleration 0-100 km/h: 7.8 sec.
top-speed: 112 mph / 180 km/h.
weight: 680 kg.

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Téléphone: +31 (0)26 442 99 37
Bonnetstraat 33
6718 XN Ede
Pays-Bas