Bentley ‘Turner Supercharged Special’, 1937 | € 179.000,--
Bentley ‘Turner Supercharged Special’, année 1937. Numéro de châssis B16KT, numéro de moteur A8BJ, numéro d’immatriculation britannique d’origine DYV 289. Couleurs : carrosserie verte ‘bicolore’ et roues à rayons noires associées à un intérieur en cuir ‘bicolore’ avec sièges rouge/vert et tapis rouge. La voiture est livrée avec une capote et un couvre-tonneau vert foncé. Cette Bentley « Derby » a été vendue neuve au frère cadet de W.O. Bentley, H.M. Bentley, en juillet 1937. La voiture a quitté l’usine « Derby » équipée d’une carrosserie « Park Ward ». À cette époque, les Bentley ‘Derby’ étaient considérées comme les meilleures automobiles disponibles sur le marché et elles étaient vendues sous la devise « The Silent Sports Car ». En 1958, la Bentley fut achetée par M. B.M. Russ (Rusty) Turner avec 75 000 miles au compteur. En 1959, la voiture fut démontée et reconstruite en tant que voiture de course sportive à deux places. Le châssis fut raccourci, une nouvelle carrosserie fut conçue par Turner lui-même et construite par Caffyns & Co. de Kent & Sussex situé à Worthing. La carrosserie fut fabriquée à la main en aluminium sur un cadre en bois dur. De plus, un nouvel intérieur à deux places fut créé avec une belle palette de couleurs vert/rouge. Le tableau de bord est resté d'origine, seuls deux manomètres de pression de compresseur (supercharger) furent ajoutés. Mécaniquement et techniquement, beaucoup de choses furent modifiées et réglées pour faire de cette Bentley une véritable gagnante. Équipé de deux compresseurs Arnott, la puissance du moteur six cylindres de 4 257 cm3 a atteint environ 270 chevaux ! Retrouvez la liste des modifications ci-dessous. Entre les mains de Russ Turner, la Bentley Turner Supercharged Special a remporté de nombreux succès et victoires en course (voir la liste ci-dessous). Dans les années 1960, la Turner Supercharged Special était considérée comme la Bentley spéciale vintage la plus rapide de la planète, avec une vitesse de pointe de 220 km/h. Cette impressionnante machine fut vendue aux États-Unis et, à la fin des années 1990, l'automobile fut expédiée aux Pays-Bas. La voiture fut immatriculée sur route par le propriétaire actuel en juin 2001. La Bentley a participé à de nombreux événements historiques épiques, des tournées et des rallyes comme le Tour d'Ecosse 2002, les rallyes des Tulipes successifs de 2008, 2010-2012, le Paris-Amsterdam, le Gran Premio Nuvolari 2012 en Italie, le Herzberger Trophy 2018 aux Pays-Bas et de nombreux autres événements d'une journée. Au cours des 24 dernières années, la voiture fut entretenue, réparée et modernisée par Altena Classic Service. Les roues de 15 pouces montées par Turner furent remplacées par des roues de 18 pouces chaussées de pneus Blockley 5,50 x 18, et un nouveau tableau de bord fut ajouté, intégrant les deux manomètres de pression de soufflante. Cette magnifique Bentley Turner Supercharged Special est en très bon état et prête à être appréciée par les passionnés de Bentley (conducteurs !) qui ont de l'huile et de l'essence dans les veines. La voiture est actuellement immatriculée aux Pays-Bas et peut être vendue et immatriculée dans n'importe quel pays. Il s'agit d'une Bentley Special unique et très spéciale avec une histoire fantastique et documentée !
Cette Bentley est à vendre / en vente chez Altena Classic Service.
Prix : € 179 000, -.
Liste des modifications Bentley Turner Special (1959) :
- Moteur : Tous les roulements furent remplacés par des types de course spéciaux avec des coques en acier et les paliers principaux ont été finis avec un métal de course spécial ;
- Les coques de bielle ont également été finies avec un métal de course spécial ;
- Le taux de compression a été augmenté à 7:1 ;
- Le galet de came et les suiveurs furent remplacés par des modèles de plus grand diamètre ;
- Le volant moteur fut allégé et l'ensemble du moteur a été équilibré ;
- Des ressorts d'embrayage plus lourds furent installés ;
- Deux compresseurs basse pression Arnott furent installés ainsi que deux carburateurs Arnott surdimensionnés ;
- Deux pompes à essence doubles SU furent installées ;
- Un collecteur d'admission balayé fut installé ;
- Un échappement balayé Derrington fut installé avec une boîte de service ;
- Deux ventilateurs électriques Kenlow furent installés ;
- Un refroidisseur d'huile à ailettes spécial fut installé ;
- La boîte de vitesses fut remplacée par une boîte de vitesses à surmultipliée équipée de ressorts sélecteurs lourds spéciaux pour maintenir les engrenages en place pendant les montées ;
- Freins et servo regarnis avec des garnitures Mintex ;
- La suspension fut ajustée en raison du poids plus léger ;
- Barres « anti-tramp » montées sur l'essieu arrière moteur avec amortisseurs supplémentaires.
Victoires et succès en course (sélection)
- Derby Crewe Trophy (trois années consécutives)
- Tim Birkin Trophy winner
- Keston Pelmore Trophy winner
- Christopher Tomkinson Trophy winner
- Brighton Speed Trials (Fastest Bentley)
- Firle Hill Climb (Fastest Bentley)
- Brighton 1967 (meilleur tour, Turner au volant)
- Silverstone 1970 (meilleur tour, Turner au volant)
La voiture est mentionnée/représentée dans les livres suivants :
- Bentley Fifty Years of the Marque par J. Green, pages 237-242
- Bentley Specials & Special Bentleys par Ray Robberts, pages 181-182
- British Drivers Club Review pages 230-233
- Brighton Speed Trails par Tony Gardener, page 29
- The Derby Built Bentley par B.L. King, page 317
Technical data:
Six cylinder engine (OHV)
cylinder capacity: 4257 cc.
induction: Twin Arnott superchargers, twin Arnott carburettors, twin double SU fuel pumps
capacity: approx. 270 bhp.
top-speed: approx. 140 mph. - approx. 220 km/h.
gearbox: 4-speed manual
drive: rear wheels
weight: 1450 kg (dry)
Bentley history 1919 - 1931
The famous Bentley make, erected by Mr. W.O. Bentley, existed as a independent firm for only twelve years (1919-1931) before the proud firm was taken over by the Rolls Royce motor company. Those twelve exhilarating Bentley years were filled with racing successes and many important victories. The Bentley name as manufacturer of large, heavy, powerful and rugged sports cars has been imprinted in the human mind since the "roaring" 1920ies.
Bentley motorcars won the famous 24 hours of Le Mans race in the years 1924, 1927, 1928, 1929 and 1930. The years they did not win the long distance reliability race for production cars they finished second or third. Not only successes at Le Mans were counted but also victories in other long distance events like the Brooklands 500 mile race. The racing successes were mainly due to the rugged built of the cars and the meticulous preparation of the cars. In every race they learned and had the cars improved on small but important details (Head lamp covers, mesh gauze on the petrol tank, quick filler caps for engine oil and radiator, driver adjustable brakes.)
3-Litre
The Bentley 3 Litre was W.O. Bentley’s first design. The car was presented in 1919 but the first cars were sold in 1921. The four cylinder cars of rugged construction where in a class of their own for they combined the size and comfort of the big tourers and saloons with the road holding, and speed of the smaller sports- and racing cars. The Bentley was a true owner-driver car for the sporting motorist and connoisseur. The Bentley car could be had in three different types which were designated with three different radiator badges*. Red badge: short chassis speed model, Blue badge: the early short and then long chassis type for bespoke bodywork, Green badge: very rare and used for about eighteen 100 mph. These Green badge car won at Le Mans in 1924 and 1927 (Old Number Seven.) The 3-Litre was built from 1919 until 1929.
*The Bentley radiator and the logo were designed by the genius motoring artist Gordon Crosby. The logo is a ‘badge’ and not a ‘label’ as stated by AFC Hilstead in his book ‘Those Bentley Days’ (published 1953).
6.5 Litre and Speed Six
Then in 1926 the 6.5 Litre and the Speed Six were presented, these six cylinder models were in the eyes of W.O. Bentley the best cars the Bentley firm ever built. The bigger capacity was needed for many a customer had built a bespoke heavy saloon body on their chassis and thus eliminating the sporting element the chassis had to offer. The Speed Six brought Bentley the most racing successes and Le Mans victories. In the year 1929 the Speed Six came home first with Bentley 4.5 Litres second, third and fourth! In 1930 the same Bentley Speed Six 'Old Number one' came home a victor followed by another Speed six in second position!
4.5 Litre
Next came the upgraded four cylinder Bentley 4.5 Litre in the year 1927. The 4.5 Litre featured four valves per cylinder and two spark plugs per cylinder engine. Most of these cars were given open tourer and saloon bodywork and only nine short chassis were built.
4.5 Litre Supercharged (Blower)
The 4.5 Litre Blower was built in the ‘Barnato’ period. Financed by the Hon. Dorothy Paget Tim Birkin successfully experimented at Brooklands with his blower Bentley and even achieved the Brooklands lap record with his Blower Bentley. As Woolf Barnato was now in charge of the Bentley firm, and W.O. now only responsible for the development of the Bentley cars, Birkin convinced Barnato to enter a separate team of Blower Bentleys for the 1930 Le Mans race. This was against W.O. Bentley’s ideas for he was of the opinion that the supercharger would only add trouble to a perfectly good and reliable machine. The 1930 Le Mans race proved W.O. right as none of the blown cars finished and Barnato and Kidston won on a Speed Six model.
The supercharged 4.5 Litre engines were real "gas-guzzlers", the naturally aspirated 4.5 Litre engine used one litre of petrol every 5.6 kilometres, the supercharged engine used one litre for just 3.5 kilometres, a very large petrol tank was fitted additionally.
Another problem was that spark plugs in the supercharged engine wore out very quickly resulting in loss of power. Bentley engineer Nobby Clarke stated one day: "The blower eats spark plugs like a donkey eats hay". Only 55 Bentley 4.5 Litre ‘blower’ cars have been built by the firm of which 26 carried the Van den Plas open tourer bodywork.
8-litre
In 1931 the most impressive Bentley model ever saw the light of day; the 8-Litre. This car can be regarded as a real ‘super car’. Only 100 of these big cars have been built.
4- Litre
Also in 1931 a down scaled 8-Litre was introduced, the 4-Litre. The car was designed to sell more cars to improve the cumbersome financial situation at Bentley’s. The 1929 Wall Street crash affecting the firm immensely. The 4-Litre featured the chassis, transmission and brakes of the 8-litre. The newly constructed 120 bhp ‘Ricardo’ engine proved underpowered for the chassis and as a result the 4-litre never became the success Bentley hoped for. Only 50 chassis were built.
1931 Rolls Royce take over
In 1931 business prospects looked very black and the firm went into receivership. Napier & Son were negotiating with Bentley's receiver to take over the company. Then another interested party arrived at the scene named British Central Equitable Trust. They outbid Napiers in a sealed bid auction. The Trust later was found to be a front for Rolls-Royce Limited. Rolls Royce had cleverly defeated the threat of a firm that could become a very unwelcome competitor.
From 1933 all Bentley cars were based upon their Rolls Royce counterparts and production was then moved from Cricklewood to Derby. Purists tend to name the Rolls Royce produced cars – Rolls Royce Bentley’s. Rolls Royce took good care of the Bentley ‘marque’. Many magnificent automobiles were built with a distinctively different character than the Rolls Royce models.
© Marc Vorgers